Akumulátory Li-ion a LiFePO4
Moderní Li-ion a LiFePO4 akumulátory se vyznačují nízkou hmotností, vysokou specifickou kapacitou (množství akumulované elektrické energie), počtem nabíjecích cyklů, nízkým samovybíjením, dlouhou životností, umožňují stabilní velké proudové zatížení, netrpí paměťovým efektem – lze je kdykoliv dobíjet.
Na druhou stranu však vyžadují přísné dodržování provozních podmínek.
Při vybíjení nesmí klesnout napětí akumulátoru pod stanovenou mez a při nabíjení se naopak nesmí překročit povolené napětí. Při porušení jedné z těchto podmínek, a stačí jen několik desetin voltu, nastává neodvratná smrt akumulátoru.
O zajištění optimálního provozu se proto stará elektronický BMS modul zabudovaný přímo do obalu akumulátoru.
Dalším hlídačem optimálního vybíjení je řídící jednotka elektromotoru a automatická nabíječka spolu s BMS se postará o optimální dobití akumulátoru.
Konkurencí těchto akumulátorů mohou být gelové olověné akumulátory, ale pouze jen pořizovací cenou, jinak jsou pro pohon elektrovozidel, zejména elektrokol, naprosto nevhodné.
Li-ion
36 V – 7Ah montuje se místo držáku na láhve, indikátor stavu nabití baterie, hmotnost s držákem 3,1 kg 36 V - 10Ah frog, montáž přímo na sedlovku, indikátor stavu nabití baterie hmotnost s dokovací stanicí (držákem) 4,3 kg
36V – 11,4Ah - indikátor stavu nabití baterie, Hmotnost s dokem
a nosičem: 4,4 kg
36V – 11,4Ah - indikátor stavu nabití baterie
hmotnost 3,4 kg
36V/13Ah nebo 48V/9Ah 3,4 kg
Li-ion akumulátory jsou lehčí než LiFePO4, o něco lacinější, ale naopak mají kratší životnost a počet nabíjecích cyklů. Počet cyklů dle výrobců je 500 – 800x a více jak 800x. Za určitých podmínek může dojít ke vznícení nebo explozi akumulátoru.
LiFePO4
akumulátory jsou nejnovějším technologickým trendem pro uchování energie. Nejsou toxické, nehrozí u nich nebezpečí exploze. Umožňují vyšší vybíjecí proudy při delší životnosti. Udávaná životnost je více než 10let a počet nabíjecích cyklů více než 1000x a 2000x. Údaje se, dle dodavatelů, také rozchází.
V případě nejběžnější přestavby : motor 250W , 10Ah aku LiFePO4 umožňuje potom akumulátor při 1000 nabíjecích cyklech najezdit během 10 let úctyhodných 50 000km.
Při dnešních cenách stojí jedno nabití necelé 2,-Kč a 1km jízdy s příšlapem pak 0,2-0,25 Kč, včetně amortizace baterie.
36 V – 6Ah frog 3,2 kg montáž
na sedlovku
36 V-10Ah s dokem a boxem pro ŘJ
4,5 kg montáž na jakýkoliv vhodný nosič nebo montáž do speciálního nosiče
36V-15Ah s držákem (lyžinou) 5,1kg montáž na jakýkoliv vhodný nosič
Všechny akumulátory jsou vyjímatelné, zajištěné zámkem a vybaveny hlavním vypínačem.
Obdobné provedení mají akumulátory o napětí 48V použitelné pro motory od 500W.
Dodat lze i akumulátory bez vnějšího Alu pláště, pouze v plastovém obalu. Jsou určeny pro instalaci do vodě odolné brašny a podobně.